Wiggo van Fred Mook

Het vliegtuig

De Wiggo is ontworpen door ons clublid Max Zuijdendorp. Het is een herontwerp van een model uit een oud modelvliegtijdschrift. Max heeft het model aanzienlijk kleiner gemaakt en geschikt gemaakt voor elektrische aandrijving. Daarmee werd de Wiggo een hip, wendbaar maar toch goed te vliegen model dat gemakkelijk mee te nemen is om 'even te gaan vliegen'.

Met zijn ontwerp wist Max het Britse modelvliegtijdschrift RCM&E te interesseren. Als kroon op zijn ontwerpinspanningen verscheen een artikel met bouwplan in de editie van juli 2015.

Specificaties van het model

Ontwerp
Afmetingen
  • spanwijdte 0,88 m
  • romplengte 0,80 m
Gewicht 1,04 kg (totaal vlieggewicht)
Aandrijving
Besturing
Overige details
  • Voor de 10" propeller stond de Wiggo wat te laag op zijn wielen. Ik heb het landingsgestel daarom 12 mm hoger gemaakt en grotere wielen (75 mm) gekozen. Verder heb ik een stuurbaar staartwiel toegevoegd.
  • De door Max aanbevolen roeruitslagen waren mij te fors. Voor mij waren prettig: 10 mm (i.p.v. 18 mm) voor het hoogteroer, 25 mm (i.p.v. 60 mm) voor het richtingroer en 9 mm (i.p.v. 10 mm) voor de rolroeren.
  • Het diepgetrokken plastic motorkapje uit de bouwkit ging bij de eerste neuslanding in stukken. Ik heb toen zelf maar een nieuw kapje uit balsa gemaakt.
Vlieggedrag Met de door Max aanbevolen roeruitslagen reageert de Wiggo erg fel op de stuurcommando's. Met de genoemde verkleinde roeruitslagen vliegt de Wiggo redelijk gemakkelijk, maar je moet wel blijven sturen. De gekozen aandrijving sleurt het model met gemak verticaal omhoog en de gekste capriolen zijn mogelijk. De Wiggo kan ook heel langzaam vliegen.

Leuk om te vermelden

Er zijn binnen de GMVC inmiddels al meerdere Wiggo's. Het is leuk om te zien hoe elke bouwer er zijn eigen draai aan geeft.