Saab J21 van Fred Mook

Het vliegtuig

De Zweedse Saab J21 is tijdens de tweede wereldoorlog ontworpen en vloog voor het eerst in 1943. Door de duwpropeller was het zicht naar voren vrij en kon de bewapening in de neus geplaatst worden. Een duwprobeller belemmert echter wel het in nood veilig verlaten van het vliegtuig. De Saab J21 was dan ook één van de eerste vliegtuigen met een schietstoel. Saab heeft ca. 300 van deze vliegtuigen gebouwd en de Zweedse luchtmacht heeft er tot 1953 mee gevlogen. Later is er ook een uitvoering met een straalmotor geweest.

Specificaties van het model

Ontwerp
Afmetingen
  • schaal 1:12
  • spanwijdte 0,90 m
  • romplengte 0,81 m
  • vleugeloppervlak 13,5 dm2
Gewicht 0,69 kg (totaal vlieggewicht)
Aandrijving
  • Aero Toys PHD 283510 (= Leopard LC2835-10T; max. vermogen = ca. 310 W; KV = 850) met 3-blads duwpropeller 6x4"
  • Dymond Smart 25 A brushless motorregelaar met 5 V/2 A BEC (bij vol 'gas' trekt de motor/propeller-combinatie 28 A, wat eigenlijk iets te veel is voor deze regelaar. Een goede modelpiloot vliegt echter nooit continu met vol 'gas'.)
  • 1200 mAh 3S LiPo
Besturing
  • servo's: 3x Hitec HS-60 (2 voor de ailerons en 1 voor het hoogteroer)
  • voeding via de BEC van de motorregelaar
Overige details
  • Om het zwaartepunt goed te krijgen zou er ca. 80 g lood in de neus geplaatst moeten worden. In plaats daarvan heb ik de motor in het midden van de romp geplaatst en de as verlengd. Dit bleek bovendien betere vliegeigenschappen te geven.
  • Om de propeller vrij van de grond te houden, heb ik de bladen van de 7x4" 3-bladspropeller moeten inkorten tot 6".
  • De cockpit (in 2 delen) heb ik gemaakt met mallen waarover ik PVC-folie (verhit met een verfstripper) getrokken heb.
  • De spitse spinner en stickers heb ik besteld bij de ontwerper van het model (Mats Johansson).
Vlieggedrag Het model vliegt na een handstart op half gas zonder problemen de eerste paar meters zonder stuurcommando's. Daardoor is er voldoende tijd om de stuurknuppels te pakken, gas te geven en te klimmen. Het model vliegt buiten verwachting en loopings en rollen zijn geen enkel probleem. Ook landen gaat probleemloos. De propeller blijft vrij van het gras.
De vliegoriëntatie is wat lastig te zien, vooral met de laagstaande zon. Bij de les blijven en niet te ver weg vliegen is het devies.

Leuk om te vermelden

-