Gotha 244 van Han de Koning

Het vliegtuig

De Gotha 244 was een Duits toestel uit de 2e wereldoorlog. Het was de gemotoriseerde versie van de Gotha 242, welke een zgn. "Lastensegler" was (een door een ander vliegtuig gesleept zweefvliegtuig voor het transporteren van lading). De motoren waren van de Fransen geconfisqueerde Gnome Rhone-motoren van elk 750 pk. Het toestel kon -naast de 2 piloten- 23 man of 2 Kübelwagen vervoeren. In totaal zijn er ruim 1500 exemplaren gebouwd. Het vliegtuig is vernoemd naar de Duitse stad Gotha, waar de fabriek stond.

Specificaties van het model

Ontwerp
  • gebaseerd op een ca. 40% vergrote bouwtekening uit FMT (april 2010), met aanpassing van o.a. de motordragers en kielvlakken
  • geconstrueerd uit balsa en triplex
Schaal 1:10
  • spanwijdte 2,45 m
  • lengte ca. 1,50 m
Gewicht ca. 6,5 kg
Aandrijving
  • 2x Robbe Roxxy 4250/07 (max. vermogen = 600 W; KV = 720) met 12x6" 3-blads propeller
  • 2x Hobby King Red Brick 60 A brushless motorregelaar
  • 2x 5000 mAh 4S LiPo, parallel geschakeld
  • deze configuratie geeft bij 'half gas' ca. 10 min vliegtijd (bij 'vol gas' is de stroomopname totaal 66 A, ofwel 970 W)
Besturing
  • servo's: 6x Futaba S3001 (2 voor het hoogteroer, 2 voor de richtingroeren en 2 voor de ailerons) en 1x Futaba S3003 (voor het neuswiel)
  • aparte accuvoeding (2200 mAh 3S LiPo met 5 A SBEC)
  • de motorregelaars zijn met een Y-kabel op het gaskanaal aangesloten
  • de hoogteroerservo's, richtingroerservo's en de aileronservo's zijn met Y-kabels op een 3-assige gyro (Feiyo Tech FY-30A) aangesloten
    de neuswielservo is via een Y-kabel samen met het gyrokanaal voor de richtingroeren op het richtingroerkanaal aangesloten
Bespanning Solartex
Overige details
  • de struts helpen bij het dragen van de vleugel
  • het landingsgestel is verend
  • het snijden van de kentekens en het frezen van de vleugelribben zijn uitbesteed
Vlieggedrag Het model vloog eerst moeilijk, maar vliegt inmiddels met de hier beschreven configuratie goed. Het is wel van belang om recht in de wind te starten, niet al te steile bochten te maken en de gang er in te houden.

Leuk om te vermelden

Ik heb het model gevlogen op een vliegshow in Bad Langensalza, op ca. 20 km afstand van Gotha. Een oud baasje herkende het model en kwam mij vertellen dat een kennis van hem nog piloot op de Gotha 244 is geweest.