OFA van Fred Mook
Het vliegtuig
De OFA kan als zwever en als motorzwever gemaakt worden en is gebaseerd op een ontwerp van Peter den Ouden. Van Peter kreeg ik een aantal maten en het vleugelprofiel. De rest moest ik zelf maar bedenken, vond hij. Als vleugelligger koos ik een gewikkelde 'koolstof' (CFK) buis die ik vond in een vliegerwinkel. De lengte van deze buis (0,8 m) liet ik bepalend zijn voor de spanwijdte. Daardoor werd mijn OFA iets groter dan die van Peter.
Specificaties van het model
Ontwerp |
|
---|---|
Afmetingen |
|
Gewicht |
|
Aandrijving (motorzwever) |
|
Besturing |
|
Overige details | Je kunt 1 vleugel en beide uitvoeringen van de romp bouwen. Je kunt dan steeds kiezen met welke romp je wilt gaan vliegen: één vleugel voor alle rompen, ofwel One For All (OFA). |
Vlieggedrag |
Het model vliegt gemakkelijk. Bij thermiekzweven op grote hoogte wordt het lastig om de stand van het model te blijven zien. Met voldoende ballast is hellingzweven tot een windkracht van ca. 5 Bf mogelijk. |
Leuk om te vermelden
Bij een uitstapje voor hellingszweven in de Eiffel gebruikte ik een keer de motorromp. Na de handstart bleek er iets mis te zijn en verdween het model al loopings vliegend uit het zicht. Met 3 man hebben we wel anderhalf uur lopen zoeken, maar we konden het model niet meer vinden. Twee weken na thuiskomst werd ik gebeld door een inwoner uit het dorp op ca. 700 m van de vlieghelling in de Eiffel. Hij had mijn OFA gevonden en had gezien dat er een adressticker op zat. Hij vroeg zich af hoe een model in hemelsnaam helemaal uit Nederland in zijn tuin had kunnen landen. Na mijn uitleg was hij bereid om het model naar mij op te sturen. Daarvoor hoefde hij geen vergoeding te hebben, maar een presentje voor zijn 2 weken oude dochter vond hij wel op zijn plaats. Via de lokale boekhandel heb ik hem enige voorleesboekjes laten bezorgen. Mijn OFA ontving ik keurig verpakt en vrijwel onbeschadigd.